2025 metų III ketvirčio svarbiausi buhalterio darbai
Trečiasis 2025 metų ketvirtis – svarbus laikotarpis kiekvieno buhalterio darbotvarkėje. Jis žymi ne tik aktyvų vasaros darbo ciklą, bet ir pasiruošimą IV ketvirčio intensyvumui: nuo PVM ataskaitų, avansinių mokėjimų iki pirmųjų metinio pelno planavimo žingsnių. Šiame straipsnyje aptarsime, kokie darbai ir prievolės aktualiausi šiuo laikotarpiu.
1. Mėnesio deklaracijų ciklas: GPM, VSD, PVM
Kiekvieną mėnesį turime pateikti gyventojų pajamų mokesčio, pridėtinės vertės mokesčio deklaracijas, duomenis apie valstybinio socialinio draudimo įmokas. Rugpjūčio mėnesį šios datos dažnai išsitęsia dėl šventinių dienų – šiais metais GPM ir VSD įmokas reikės deklaruoti ir sumokėti iki rugpjūčio 18 dienos. Taip pat reikia nepamiršti prievolės kas mėnesį pateikti duomenis į.SAF.
2. Avansinio pelno mokesčio mokėjimas ir deklaravimas (rugsėjis)
Jeigu įmonė privalo mokėti avansinį pelno mokestį, tai iki rugsėjo 15 d. būtina deklaruoti ir sumokėti III ketvirčio avansinį pelno mokestį, įvertinti, ar aktualu keisti skaičiavimo metodą (pagal praėjusius ar einamuosius metus).
Verta jau rugpjūtį apskaičiuoti tarpinius rezultatus, kad nereikėtų permokėti. Apskaičiuojant avansinį pelno mokestį pagal praėjusių metų veiklos rezultatus, reikia atsižvelgti į einamaisiais mokestiniais metais galiojantį pelno mokesčio tarifą. Apskaičiuojant avansinį pelno mokestį pagal numatomą mokestinio laikotarpio pelno mokesčio sumą, reikia atsižvelgti į einamaisiais mokestiniais metais galiojantį pelno mokesčio tarifą. Apskaičiuojant avansinio pelno mokesčio sumą, neatsižvelgiama į galimą apmokestinamojo pelno sumažinimą dėl vykdomo investicinio projekto pagal PMĮ 46-1 straipsnio nuostatas, tačiau gali būti atsižvelgta į numatomą apmokestinamųjų pajamų mažinimą dėl filmo arba jo dalies gamybai neatlygintinai suteiktų lėšų pagal PMĮ 17-2 straipsnio nuostatas.
LIETUVOS RESPUBLIKOS PRIDĖTINĖS VERTĖS MOKESČIO ĮSTATYMAS <...> 47 straipsnis. Avansinio pelno mokesčio apskaičiavimas ir sumokėjimas Pastaba: pagal 2009 12 09 LR įstat. Nr. XI-539, nuo 2010 m. mokestinio laikotarpio apskaičiuodamas avansinį pelno mokestį, mokesčio mokėtojas gali atsižvelgti į pasikeitusį pelno mokesčio tarifą. 1. Avansinis pelno mokestis apskaičiuojamas šiame straipsnyje nustatyta tvarka. Avansinio pelno mokesčio sumą apskaičiuoja mokesčio mokėtojas. 2. Mokesčio mokėtojai avansinio pelno mokesčio sumą apskaičiuoja šia tvarka: 1) pagal praėjusių metų veiklos rezultatus. Avansinis pelno mokestis už pirmuosius šešis mokestinio laikotarpio mėnesius apskaičiuojamas pagal faktiškai apskaičiuotą pelno mokesčio sumą už mokestinį laikotarpį, buvusį prieš praėjusį mokestinį laikotarpį. Avansinis pelno mokestis už septintą–dvyliktą mokestinio laikotarpio mėnesius apskaičiuojamas pagal praėjusį mokestinį laikotarpį faktiškai apskaičiuotą pelno mokesčio sumą. Kiekvieno ketvirčio avansinis pelno mokestis sudarys atitinkamai 1/4 faktiškai per minėtus mokestinius laikotarpius apskaičiuoto pelno mokesčio sumos; (galioja nuo 2017 01 01 pagal 2016 03 22 LR įstat. Nr. XII-2262) 2) pagal numatomą mokestinio laikotarpio pelno mokesčio sumą. Mokesčio mokėtojas gali pasirinkti avansinį pelno mokestį mokėti kas ketvirtį po 1/4 numatomos mokestinio laikotarpio pelno mokesčio sumos. Avansinio pelno mokesčio apskaičiuota suma pagal numatytą mokestinio laikotarpio pelno mokesčio sumą turi sudaryti ne mažiau kaip 80 procentų faktiškos metinio pelno mokesčio sumos. Jeigu avansinio pelno mokesčio deklaracijoje apskaičiuota numatyta pelno mokesčio suma yra mažesnė kaip 80 procentų metinėje pelno mokesčio deklaracijoje apskaičiuotos pelno mokesčio sumos, nuo kiekvieną ketvirtį nesumokėtos avansinio pelno mokesčio sumos skaičiuojami delspinigiai Mokesčių administravimo įstatymo nustatyta tvarka. Mokesčio mokėtojas gali patikslinti avansinio pelno mokesčio deklaraciją, apskaičiuodamas kiekvieno ketvirčio avansinio pelno mokesčio sumą lygiomis dalimis nuo mokestinio laikotarpio pradžios. 3. Apskaičiuojant avansinio pelno mokesčio sumą, neatsižvelgiama į pelno mokesčio sumą, apskaičiuotą nuo gautos paramos, panaudotos ne pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatyme nustatytą paramos paskirtį, taip pat nuo iš vieno paramos teikėjo per mokestinį laikotarpį grynaisiais pinigais gautos paramos dalies, viršijančios 250 MGL dydžio sumą. Pastaba: 3 dalies nuostatos taikomos apskaičiuojant 2006 metais prasidėjusio mokestinio laikotarpio ir vėlesnių mokestinių laikotarpių apmokestinamąjį pelną. (galioja nuo 2006 01 01, papildyta 2005 12 20 LR įstat. Nr. X-456) <...> 5. Jei praėjusio mokestinio laikotarpio apmokestinamosios pajamos neviršijo 300 000 eurų, vienetas mokestiniu laikotarpiu avansinio pelno mokesčio mokėti neprivalo. Pastaba: 5 dalies nuostatos taikomos apskaičiuojant 2015 metų ir vėlesnių metų mokestinių laikotarpių pelno mokestį. (galioja nuo 2015 01 01 pagal 2014 09 23 LR įstat. Nr. XII-1131) 6. Avansinis pelno mokestis turi būti sumokėtas ne vėliau kaip kiekvieno mokestinio laikotarpio ketvirčio paskutinio mėnesio penkioliktą dieną. (galioja nuo 2017 01 01 pagal 2016 03 22 LR įstat. Nr. XII-2262) <...> „Pačiolio“ norminių aktų sąvadai > „Pelno mokestis“ > I. Pelno mokesčio įstatymas. |
3. Avansinio nekilnojamojo turto mokesčio mokėjimas (rugsėjis)
Jeigu įmonė privalo mokėti avansinį nekilnojamojo turto mokestį, tai iki rugsėjo 15 d. būtina sumokėti avansinį nekilnojamojo turto mokestį. Šį mokestį reikia mokėti, jeigu metinė nekilnojamojo turto mokesčio suma už kalendorinių metų sausio 1 dieną nuosavybės teise priklausantį nekilnojamąjį turtą yra didesnė kaip 500 eurų.
4. Atostoginiai ir pajamos natūra – GPM aspektai
Vasaros mėnesiais dažnesni atvejai, kai darbuotojams apmokamos kelionės, apgyvendinimo išlaidos, dovanojamos dovanos, organizuojami renginiai.
Vadovaujantis GPMĮ 9 straipsniu, tai gali būti laikoma pajamomis natūra, todėl jos turi būti tinkamai įtrauktos į darbo užmokesčio žiniaraštį, apmokestintos GPM ir VSD įmokomis, jeigu tai bus apmokestinamosios pajamos.
5. PVM atskaita ir korekcijos, pasirengimas metinei deklaracijai
Trečiasis ketvirtis – tinkamas laikotarpis tikslinti PVM atskaitą (PVMĮ 65–70 str.), peržiūrėti mišrios veiklos proporcijas, atlikti ilgalaikio turto naudojimo pasikeitimų vertinimą, pasirengti metiniam PVM deklaravimui (kam nustatyta prievolė).
Atsargiai vertinkite ilgalaikį turtą, įsigytą mišriam naudojimui: pasikeitus naudojimui, privaloma koreguoti PVM atskaitą, kartais net už kelerius metus.
Metinę PVM deklaraciją privalo pateikti:
1) PVM mokėtojai (įskaitant fizinius asmenis), kurie deklaruojamais ataskaitiniais kalendoriniais metais vykdė mišrią veiklą ir įsigytų prekių bei paslaugų (įskaitant ilgalaikį materialųjį turtą, kurio PVM atskaitos tikslinimui netaikomos PVMĮ 67 straipsnio nuostatos) pirkimo (importo) PVM paskirstė PVMĮ 60 straipsnyje nustatyta tvarka proporcingai, turi patikslinti PVM atskaitą, perskaičiuodami PVM atskaitos procentą pagal faktinius kalendorinių metų, kurių metinė PVM deklaracija teikiama, rodiklius;
2) PVM mokėtojai (įskaitant fizinius asmenis), kurie įsigytą (pasigamintą) nekilnojamąjį pagal prigimtį daiktą (įskaitant pastatų (statinių) esminius pagerinimus) ir kitą ilgalaikį materialųjį turtą, kurio PVM atskaitos tikslinimui taikomos PVMĮ 67 straipsnio nuostatos, naudojo ne tik PVM įstatymo 58 straipsnio 1 dalyje nurodytai veiklai vykdyti, ir šio turto pirkimo (importo) PVM buvo paskirstytas PVM įstatymo 60 straipsnyje nustatyta tvarka proporcingai;
3) PVM mokėtojai, kurių įsigyto (pasigaminto) nekilnojamojo pagal prigimtį daikto (įskaitant pastatų (statinių) esminius pagerinimus) ir kito ilgalaikio materialiojo turto, nurodyto PVMĮ 67 straipsnyje, pirkimo (importo) PVM ar jo dalis buvo įtraukta į PVM atskaitą, o deklaruojamais ataskaitiniais kalendoriniais metais faktiškai šis turtas buvo naudojamas tik PVM neapmokestinamai veiklai vykdyti, metinėje PVM deklaracijoje turi patikslinti tokio ilgalaikio turto deklaruojamų kalendorinių metų metinę PVM atskaitos sumą;
4) PVM mokėtojai, fiziniai asmenys, kurie ekonominei veiklai buvo priskyrę įsigytą ilgalaikį materialųjį turtą (ar jo dalį) ir šio turto pirkimo (importo) PVM ar jo dalį, tenkančią ekonominei veiklai priskirtai turto daliai (procentais), įtraukė į PVM atskaitą, o deklaruojamais ataskaitiniais kalendoriniais metais ekonominei veiklai faktiškai naudojo kitokią (mažesnę ar didesnę) negu buvo deklaruota šio turto dalį (procentais), metinėje PVM deklaracijoje turi patikslinti metinę minėto turto PVM atskaitos sumą (ar jos dalį).
6. Strateginis planavimas: metinė pelno strategija ir mokestinės lengvatos
Nuo rugsėjo mėn. buhalteriai dažnai įsitraukia į metinio pelno prognozes, investicijų analizę dėl pelno mokesčio lengvatų taikymo (PMĮ 46(1) str. – investicinis projektas, 30 str. – nuostolių perkėlimas ir kt.), sprendimus dėl dividendų išmokėjimo dar einamaisiais metais.
Įmonėms, ketinančioms 2025 m. taikyti mokesčių lengvatas, būtina užtikrinti, kad visi dokumentai būtų tinkamai sutvarkyti, o sandoriai neprieštarautų turinio viršenybės prieš formą principui.
7. Kiti aktualūs darbai
Metinės inventorizacijos plano patvirtinimas (pagal galiojančius teisės aktus ir įmonės vidaus taisykles). Reikėtų peržiūrėti atsargų nurašymo taisykles, jeigu reikia patikslinti dėl pasenusių atsargų. Taip pat būtina patikrinti ir įvertinti, ar abejotinos skolos gali būti pripažintos beviltiškomis skolomis, ar tenkinami visi reikalavimai, ar surinkti visi įrodymai ir viskas tinkamai dokumentuota.
Tarpiniai dividendai ir tarpinės finansinės ataskaitos. Dabartiniai teisės aktai numato įmonėms prievolę parengti tik metinių finansinių ataskaitų rinkinį. Kai kuriais atvejais, pvz., reorganizuojant įmonę, reikalaujama sudaryti dar ir tarpines finansines ataskaitas. Taip pat tarpinių finansinių ataskaitų rinkinio prisireiks bendrovėms ketinant skirti dividendus už trumpesnį nei metai laikotarpį, vadinamuosius tarpinius dividendus. Akcinių bendrovių įstatymas neapibrėžia tarpinio laikotarpio trukmės. Tačiau įprasta tokiais laikotarpiais rinktis kalendorinius ketvirčius ar pusmetį. Neeiliniam visuotiniam akcininkų susirinkimui priimti sprendimą dėl tarpinių dividendų skyrimo leidžiama tuo atveju, jeigu įmonė per tarpinį laikotarpį uždirbo grynojo pelno, jeigu balanse nėra sukauptų nuostolių (sudėjus tarpinio laikotarpio grynąjį pelną su ankstesnių laikotarpių nepaskirstytuoju pelnu, gaunamas teigiamas skaičius), jeigu bendrovė neturi neįvykdytų prievolių, kurių įvykdymo terminas jau suėjęs. Tarpinių dividendų skyrimo procedūrą ir apribojimus reglamentuoja Akcinių bendrovių įstatymo 60-1 straipsnis, tarpinių finansinių ataskaitų sudarymą – 29-asis VAS „Tarpinės finansinės ataskaitos“.
Taigi, liepos–rugsėjo mėnesiai buhalterijoje – tai ne tik rutininiai mokestiniai procesai, bet ir strateginio pasiruošimo laikotarpis. Kruopščiai atlikti deklaravimai, PVM korekcijos, darbo užmokesčio apmokestinimo peržiūra ir tarpinių rezultatų vertinimas padeda išvengti problemų IV ketvirtį bei metų pabaigoje.
Rekomenduojama: rugsėjo pabaigoje atlikti minimalų vidaus auditą – tai padės ne tik pasirengti metinėms ataskaitoms, bet ir išvengti klaidų, kurios gali turėti mokestinių pasekmių 2026 m.
Kontrolinių klausimų sąrašas: 2025 m. liepa–rugsėjis
1. PVM
Ar pateiktos visos PVM deklaracijos (FR0600) už liepos, rugpjūčio ir rugsėjo mėnesius?
Ar visos sąskaitos faktūros išrašytos laiku ir įtrauktos į registrus?
Ar taikoma teisinga PVM atskaita (proporcija, ilgalaikio turto naudojimo tikslinimas)?
Ar nereikia teikti metinės PVM deklaracijos?
2. Darbo užmokestis ir su darbo santykiais susiję mokesčiai
Ar laiku pateiktos GPM313 deklaracijos ir duomenys apie VSD įmokas?
Ar atostoginiai, premijos, kelionės ir kitos pajamos natūra tinkamai įformintos ir apmokestintos?
3. Pelno mokestis
Ar atlikta avansinio pelno mokesčio mokėjimo rugsėjio mėn. analizė?
Ar apskaičiuotas ir sumokėtas avansinis pelno mokestis (jei taikoma)?
Ar įvertintas faktinis 2025 m. pelnas, palyginus su prognozuotu?
4. Skolos ir sąnaudos
Ar atlikta beviltiškų skolų analizė ir jų pagrindimas pagal PMĮ 25 straipsnį?
Ar peržiūrėtos abejotinos skolos ir pateikti įrodymai (raštiškos pretenzijos, išieškojimo veiksmai)?
5. Ilgalaikis turtas ir atsargos
Ar atliktas ilgalaikio turto naudojimo vertinimas dėl PVM atskaitos patikslinimų?
Ar parengtas ar atnaujintas inventorizacijos planas IV ketvirčiui?
Ar peržiūrėtos pasenusios atsargos ir paruošti nurašymo dokumentai?
6. Strateginis planavimas ir metinių tikslų peržiūra
Ar pradėtas 2026 m. biudžeto planavimas?
Ar vertinamos galimos PM lengvatos (investiciniai projektai, nuostolių perkėlimas, kt.)?
Ar įmonės vadovui / akcininkams pateikta III ketvirčio finansinė apžvalga (jeigu prašoma)?