Pačiolis

 
El. parduotuvė

Savaitraštis „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga“


 

Kiekvienai buhalterijai – savaitraštis „Buhalterija“! 

Norite visuomet turėti naujausią buhalterinę bei mokestinę informaciją kartu su praktiniais specialistų patarimais, kurie padės Jums teisingai ir lengviau atlikti sudėtingus buhalterinius darbus? Prenumeruokite ir skaitykite specialiai Jums skirtą profesinį savaitraštį „Buhalterija“! 

 
Jeigu pageidaujate NEMOKAMAI SUSIPAŽINTI su savaitraščio „Buhalterija“ numerius, rašykite prenumeratoriams@paciolis.lt.

 

PRENUMERATOS SĄLYGOS:

2022 metų II pusmečio prenumerata, (liepa – gruodis).

Popierinė savaitraščio versija – 79 € (su PVM).

Elektroninė savaitraščio versija –  55 € (su PVM).

Gegužės - birželio mėnesio numerius (pdf. formatu) padovanosime!


SAVAITRAŠTYJE RASITE:

daugiau kaip 370 apskaitos, mokesčių, teisės specialistų konsultacijų ir atsakymų į skaitytojų klausimus;

daugiau kaip 180 VMI, VDI, „Sodros“ ir kitų kontroliuojančių institucijų atstovų praktinių patarimų;

apie 100 publikacijų mokesčių apskaičiavimo, sumokėjimo ir administravimo klausimais;

apie 100 publikacijų buhalterinės apskaitos, finansinės atskaitomybės ir apskaitos organizavimo bei vadybos ir kaštų apskaitos klausimais;

apie 70 publikacijų darbo ir įmonių teisės klausimais;

daug kitos naudingos ir darbą palengvinančios medžiagos.

Jeigu kils klausimų, mielai atsakysime tel. (8 5) 210 12 64, (8 5) 2700 636 arba el. p. prenumeratoriams@paciolis.lt.

PAGRINDINĖS SAVAITRAŠČIO RUBRIKOS:

Cikle
„Optimalūs mokesčiai“ sistemingai bus aprašomos įvairios mokestinės lengvatos (pelno, pridėtinės vertės, gyventojų pajamų, „Sodros“ ir kitų mokesčių), kuriomis pasinaudoję galėsite teisėtai sumažinti savo įmonės mokestinę naštą.

APSKAITA, APSKAITOS ORGANIZAVIMAS. Žinomi apskaitos, audito ir apskaitos organizavimo specialistai aiškina ir nagrinėja atskirus buhalterinės apskaitos aspektus, kaip organizuoti apskaitą, rengti finansinę atskaitomybę ir kt.

MOKESČIŲ LABIRINTUOSE. Spausdinami mokesčių specialistų parengti straipsniai apie mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo ypatumus.

BUHALTERINĖ VADYBOS IR KAŠTŲ APSKAITA. Šios srities patyrę specialistai pataria, kaip tinkamai apskaityti kaštus, kalkuliuoti produktų savikainą, organizuoti menedžmento apskaitą, kaip formuoti vadybai tinkamą informaciją ir kt.

TEISĖ. Teisininkai aiškina įvairius įmonių, darbo, mokesčių teisės klausimus.

AKTUALIJOS. Aiškinama, kaip taikyti apskaitos ir mokesčių įstatymų nuostatas ir rasti atsakymus į klausimus, su kuriais buhalteriai susiduria kasdieniame darbe. Patariama, kaip įgyvendinti viešojo sektoriaus apskaitos reformą. Informuojama apie audito įmonių veiklą ir audito priežiūros kontrolę.

SPECIALISTAI PATARIA. UAB „Pačiolis“, Valstybinės mokesčių inspekcijos ir teisės specialistų konsultacijos.

NAUDINGA INFORMACIJA. Spausdinamas mokesčių, deklaravimo ir sumokėjimo kalendorius, pateikiami VMI raštai, reglamentų naujienos. Visa tai padės teisingai tvarkyti apskaitą, laiku deklaruoti ir sumokėti mokesčius.

REDAKCIJA, PADĖK. Spausdinami skaitytojų prašymai padėti susivokti apskaitos ir mokesčių labirintuose, pateikiami specialistų atsakymai į juos.

PSICHOLOGAS PATARIA. Psichologijos specialistai pataria, kaip bendrauti su vadovais ir kolegomis, spręsti darbe kylančias psichologines problemas.

LAISVALAIKIS. Pateikiami straipsniai iš mokesčių ir apskaitos istorijos, pasakojama apie žinomus finansininkus, buhalterius, aprašomi ne tik Lietuvos, bet ir kitų valstybių įdomūs sukčiavimo atvejai, atskleidžiama skaičių reikšmė įvairiose gyvenimo srityse ir kt.

Tik savaitraščio prenumeratoriams siūlome įsigyti su specialia nuolaida elektroninį savaitinį leidinį „MOKESČIŲ, APSKAITOS IR TEISĖS REGLAMENTŲ NAUJIENLAIŠKIS“.

Kaina: 36,60 € 29 € (su PVM). Daugiau apie leidinį skaitykite ČIA

KIEKVIENAS PRENUMERATORIUS GAUS VERTINGUS PRIEDUS:

• specialų leidinį „Naudinga informacija buhalteriams“ (įvairi informacija, padėsianti visus metus tvarkyti buhalterinę apskaitą, apskaičiuoti ir deklaruoti mokesčius);

• buhalterio darbui naudingas atmintines;

KAIP PRENUMERUOTI?

KAIP PRENUMERUOTI?

• Prenumeruoti internetu.

• Mokėti tiesioginiu pavedimu, nepamiršti nurodyti leidinio kodo ir pristatymo adreso. (Įmonės rekvizitai: UAB „Pačiolio prekyba“, įmonės kodas 300807502, atsiskaitomoji sąskaita LT347044060005977111 AB SEB banke).

• Kreiptis į pardavimo vadybininką telefonu (8 5) 2700 636 arba el. paštu prenumerata(eta)paciolis.lt.

• Prenumeruoti UAB „Pačiolio prekyba“, Kalvarijų g. 129 Vilnius (Darbo laikas: I-IV 8.00 – 17.00 val., V 8.00 – 15.45 val.).

• Prenumeruoti Lietuvos pašto skyriuose.

• Norėdami prisijungti prie elektroninės leidinio versijos, mokėjimo pavedime nurodykite savo el. pašto adresą.

LEIDINIŲ PRISTATYMAS:

• Leidinių pristatymas nemokamas.

• Prenumeratorius privalo pateikti visą reikalingą informaciją: leidinio kodą ir tikslų pristatymo adresą, kad prenumeratos užsakymas būtų kokybiškai įvykdytas. Jeigu informacija bus neišsami arba netiksli, Leidėjas negalės tinkamai įvykdyti savo įsipareigojimų.

• Pasikeitus adresui prenumeratorius turi parašyti el. paštu: prenumerata(eta)paciolis.lt,nurodyti, kokio leidinio, kam ir kokiu adresu buvo užsakyta prenumerata ir koks naujas pristatymo adresas.

• Prenumeratorius, turintis pretenzijų dėl leidinio pristatymo, privalo kreiptis el. paštu: prenumerata(eta)paciolis.lt (nurodyti prenumeratos gavėjo duomenis, leidinio pavadinimą ir surašyti pretenziją) arba telefonu (8 5) 210 1255.

Aktualus straipsnis

Savaitraštis „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga“ 2022 05 17 d.




 
Kiekvienai buhalterijai – savaitraštis „Buhalterija“!

Savaitraštyje „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga“ nuolatos išsamiai aptariami ir išnagrinėjami visi svarbiausi buhalterių atliekami darbai vedant apskaitą bei apskaičiuojant mokesčius. Apžvelgiami visi su šiais darbais susiję pasikeitimai bei pateikiami praktiniai patarimai buhalteriams – ką, kada ir kaip geriau daryti, kad būtų išvengta klaidų. Norint šią informaciją žinoti, rekomenduojame savaitraštį užsiprenumeruoti. Plačiau apie savaitraštį – spauskite ČIA




Buhalterijos perdavimas keičiantis buhalteriui

Darbų perdavimo procedūros

Marina Guptor Mokesčių konsultantė

 

   
    
Vyriausieji buhalteriai, kaip ir kiti darbuotojai, keičia darbo vietas dėl įvairių priežasčių: ieškodami didesnio atlyginimo, geresnių darbo sąlygų, ramesnio darbo ar kt. Tačiau vyr. buhalterio pasikeitimas įmonėje gali sukelti stresą įmonės vadovui, ir pačiam vyr. buhalteriui, išeinant iš darbo ar atėjus į naują darbo vietą, ne visada būna viskas aišku. Darbų perdavimas – labai atsakinga procedūra. Kartu perduodama ir visa atsakomybė už tinkamą buhalterijos tvarkymą. Kadangi vyr. buhalterio pasikeitimo įmonėje tvarkos nereglamentuoja jokie teisės aktai, manome, kad reikėtų aptarti svarbiausias procedūras, kurias patariame atlikti keičiantis įmonės vyr. buhalteriui.

 

 

Naujas LR finansinės apskaitos įstatymas nereglamentuoja vyr. buhalterio darbų perdavimo, tik nurodo, kad apskaitos dokumentai, apskaitos registrai ir kita informacija turi būti perduoti laiku. Todėl įmonė pati turi pasirūpinti dokumentų ir darbų perdavimo reglamentavimu. Nesvarbu, ar įmonėje apskaitą tvarkantis asmuo dirba pagal darbo sutartį, ar pagal civilinę paslaugų sutartį, ar tai samdoma specializuota įmonė – visa reikalinga informacija ir dokumentai turi būti perduoti laiku ir kokybiškai. Todėl patartina įmonėje turėti atskirą tvarką, kad nekiltų ginčų, nesutarimų ar nesklandumų. Tvarką įmonė nustato pati, atsižvelgdama į veiklos mastą ir specifiką.

  

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINĖS APSKAITOS ĮSTATYMAS

 

2021 m. lapkričio 23 d. Nr. XIV-680

Vilnius

(2001 m. lapkričio 6 d. Nr. IX-574 nauja redakcija)

<...>

14 straipsnis. Apskaitos tvarkymas

1. Apskaitą tvarkantys asmenys tvarko subjekto apskaitą:

1) registruoja ūkines operacijas laikydamiesi šiame įstatyme ir taikomuose standartuose nustatytų reikalavimų subjekto vadovo nustatyta subjekto ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarka;

2) keičiantis apskaitą tvarkančiam asmeniui, laiku perduoda apskaitos dokumentus, apskaitos registrus ir kitą apskaitai tvarkyti reikalingą informaciją subjekto vadovui arba jo nurodytam asmeniui.

2. Apskaitos paslaugas teikiančio arba apskaitos funkciją atliekančio juridinio asmens vadovaujamas pareigas einančiais asmenimis, dalyviais arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiu asmeniu negali būti asmenys, kurie buvo pripažinti kaltais dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo nuosavybei, turtinėms teisėms ir turtiniams interesams, ekonomikai ir verslo tvarkai, finansų sistemai, valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams padarymo, kol teistumas neišnykęs arba nepanaikintas.

3. Apskaitos paslaugas teikiantis arba apskaitos funkciją atliekantis subjektas turi nusistatyti apskaitos paslaugų teikimo organizavimo ir kontrolės tvarką ir jos laikytis.

<…>

„Pačiolio“ norminių aktų sąvadai > Apskaita > I. Apskaitą, finansinę atskaitomybę ir auditą reglamentuojantys įstatymai

 

 

Darbų ir dokumentų perdavimas ir priėmimas

 Įforminus darbo ar civilinius santykius, naujas darbuotojas ar asmuo, atsakingas už apskaitos tvarkymą, perima buvusio vyr. buhalterio darbus ir dokumentus. Šią procedūrą galima suskirstyti į keletą etapų:

1) Įmonės vadovas išleidžia įsakymą dėl darbų ir dokumentų perdavimo ir priėmimo.

Pirmiausia įmonės vadovas išleidžia įsakymą dėl darbų ir dokumentų perdavimo ir priėmimo. Toks įsakymas turėtų būti svarbus ir įmonės vadovui, jeigu jam svarbi tvarka buhalterijoje, ir naujam apskaitą tvarkančiam asmeniui, kad būtų galima išvengti chaotiško, užsitęsusio darbų perdavimo. Tokiame įsakyme patartina nurodyti:

– darbų ir dokumentų perdavimo ir priėmimo terminą.

Jeigu dokumentų labai daug, galima sudaryti jų perdavimo grafiką. Terminų nurodymas formalizuoja pačią darbų perdavimo procedūrą, atsižvelgiant į juos galima kontroliuoti darbų eigą;

– kokie dokumentai perduodami.

Dokumentų sąrašas priklauso nuo to, už kokius dokumentus vyr. buhalteris atsakingas. Dažniausiai pinigų pervedimus daro vyr. buhalteris, turėdamas specialų įrenginį arba elektroninį parašą. Todėl svarbu, kad prisijungimo galimybės būtų tinkamai įformintos. Be to, naujajam apskaitą tvarkančiam asmeniui (ATA) reikėtų iš karto pagalvoti ir apie kodų keitimą;

– darbų perdavimo ir priėmimo komisijos sudėtį (jeigu tokia komisija bus sudaroma).

Esant būtinybei (pvz., jeigu įmonė didelė ir yra labai daug dokumentų arba siekiant užtikrinti perdavimo objektyvumą, kad vėliau nekiltų jokių neaiškumų, ir pan.), gali būti sudaroma dokumentų perdavimo–priėmimo komisija. Tai gali būti inventorizaciją atliekanti komisija;

– kitus asmenis, dalyvaujančius perduodant ir priimant darbus (pvz., tai gali būti auditoriai, vidaus auditoriai, buhalterijos darbuotojai, įmonės administracijos atstovai ir kt.);

– įmonės vidaus dokumentus (pvz., įsakymus, potvarkius, nuostatus), kuriuose minimas iš darbo išeinantis buhalteris ir kuriuos dėl to reikia tikslinti. Jeigu tokie dokumentai dar neatrinkti, galima nurodyti terminą, per kurį pakeitimai turi būti padaryti, ir paskirti atsakingą asmenį;

– duomenų, turto saugumo užtikrinimo priemones (pvz., banko kortelių, seifų kodų keitimo tvarką ir kt.).

 

2) Atliekama įmonės turto ir įsipareigojimų inventorizacija.

Nors šiuo metu inventorizacijos atlikimas įmonėje nereglamentuojamas, tačiau ji  yra vidaus kontrolės sudedamoji dalis, todėl turi būti atliekama kiekvienoje įmonėje.

Šiuo metu Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos paskelbtame rekomendacijų „Vidaus kontrolės organizavimas“ projekte nemažai dėmesio skiriama inventorizacijai. Projekte nurodyta:

„<...> 54. Subjekto vadovas, išskyrus FAĮ nurodytus nemokumo, likvidavimo, pertvarkymo ir reorganizavimo atvejus, nustato subjekto turto ir įsipareigojimų patikrinimo ir jų faktinių likučių palyginimo su apskaitos registrų duomenimis (toliau – inventorizacija) periodiškumą ir atvejus.

<...>

57. Rekomenduojama atlikti kasmetinę inventorizaciją, kaip efektyvią vidaus kontrolės priemonę, padedančią įsitikinti apskaitos registruose užregistruotų turto ir įsipareigojimų likučių teisingumu. Kasmetinė inventorizacija metinių finansinių ataskaitų informacijai pagrįsti atliekama prieš parengiant metines finansines ataskaitas <...>.“

 

Nors rekomendacijose nekalbama apie atvejus, kada reikia atlikti inventorizaciją, manytina, kad tuomet, kai keičiasi ATA, inventorizaciją atlikti reikia visada, nes inventorizacijos tikslas – nustatyti, ar faktiškai turto rasta tiek, kiek užregistruota apskaitoje. Inventorizacija padės ne tik nustatyti realią turto būklę, bet ir patikrinti, ar apskaita tvarkoma tvarkingai, ir nustatyti jos gerinimo gaires.

 

3) Patikrinama  apskaita ir atskaitomybė.

Jeigu įmonė neatlieka finansinės atskaitomybės audito, geriausia, prieš perduodant darbus naujam ATA, atlikti patikrinimą, surašant rezultatus į atitinkamus dokumentus:

– turto ir nuosavybės sąskaitų likučių suvestinėje lentelėje pagal apskaitos registrų duomenis surašomi sąskaitų likučiai buhalterijos perdavimo dieną. Jeigu tokių likučių neįmanoma greitai nustatyti, į lentelę surašomi artimiausio mėnesio ar kito ataskaitinio laikotarpio, kurio duomenys jau apibendrinti buhalterinėse sąskaitose, pabaigoje buvę likučiai. Šie duomenys vyriausiojo buhalterio funkcijas perimančiam asmeniui tampa atskaitos tašku tolesnėms operacijoms registruoti;

– taip pat atitinkamu dokumentu, sudarant nebalansinių sąskaitų suvestinę lentelę, perduodami nebalansinėse sąskaitose registruojamo turto ir įsipareigojimų likučiai;

–  sutikrinant didžiosios knygos sąskaitų ir jas detalizuojančių analitinės apskaitos kortelių duomenis, sudaromas sintetinės ir analitinės apskaitos duomenų sutikrinimo aktas. Radus kokių nors neatitikimų, pirmiausia bandoma nustatyti ir pašalinti jų priežastis, o jeigu to nepavyksta padaryti, neatitikimai turi būti užfiksuoti akte;

–  patikrinama, ar tvarkingai saugomi dokumentai įmonės buhalterijoje ir archyve, ar laikomasi saugojimo reikalavimų. Tai užfiksuojama surašant įmonės archyve ir buhalterijoje saugomų bylų būklės aktą. Visi šie dokumentai pridedami prie priėmimo–perdavimo akto ir laikomi jo priedais;

– atliekami ir kiti būtini veiksmai.

 

4) Perduodami ir priimami darbai ir dokumentai (pirminiai dokumentai, finansinės ir mokestinės apskaitos registrai, finansinės ir mokestinės apskaitos ataskaitų rinkiniai ir kiti dokumentai).

Einamojo ataskaitinio laikotarpio dokumentai, kurie iki metinio finansinių ataskaitų rinkinio sudarymo dažniausiai laikomi buhalterijoje, perduodami naujam ATA. Jeigu vyr. buhalterio pareiginiuose nuostatuose yra numatyta, kad jis atsakingas už archyvą, jam taip pat perduodami ir archyvo dokumentai. Vadovaujantis Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 03 09 įsakymu Nr. V-100, dauguma buhalterinių dokumentų saugoma ne trumpiau kaip 10 metų, o tam tikri dokumentai – net 75 metus. Perduodant dokumentus naujam ATA, taip pat perduodami ir įmonės archyve saugomi dokumentai. Perimdamas dokumentų bylas, vyr. buhalteris turėtų atkreipti dėmesį, kaip jos sudarytos. Vadovaujantis Dokumentų paėmimo taisyklių, patvirtintų VMI prie LR finansų ministerijos viršininko 2004 05 03 įsakymu Nr. VA-85, 9 punkto nuostatomis, dokumentų bylose esantys dokumentai turi būti susegti (susiūti) ir sunumeruoti. Jeigu archyvo bylos nesutvarkytos, vadovas gali išleisti įsakymą, kad išeinantis iš darbo vyr. buhalteris iki darbo santykių nutraukimo dienos sutvarkytų archyvo bylas (jeigu jis buvo atsakingas už archyvą).

 

5) Sudaromas dokumentų perdavimo–priėmimo aktas.

Perdavus ir priėmus dokumentus, sudaromas darbų perdavimo–priėmimo aktas. Toks aktas reikalingas atsakomybei tarp vyriausiojo buhalterio funkcijas perduodančio ir jas priimančio asmens padalyti. Teisės aktai nereglamentuoja nei tokio akto sudarymo, nei jo formos, todėl sudaromas laisvos formos aktas. Darbų perdavimo–priėmimo aktas pirmiausia sudaromas tam, kad būtų galima nustatyti iš darbo išeinančio ir pradedančio dirbti vyr. buhalterių atsakomybės ribas. Kadangi aktas yra laisvos formos, ką jame rašyti, nustato pati įmonė. Tačiau patartina šiame akte pateikti tokią informaciją:

– teisės aktuose nustatytus rekvizitus;

– perduodančių ir priimančių asmenų vardus, pavardes;

– įsakymo, kurio pagrindu atliktas darbų perdavimas ir priėmimas, datą ir numerį;

– perduotų archyve saugomų bylų kiekį, numerius ar kitus identifikavimo požymius (jeigu perduodamos ir archyvo bylos);

– buhalterijoje saugomų perduotų bylų kiekį, jų numerius ar kitus identifikavimo požymius;

– nepanaudotų bankų čekių knygelių serijas ir numerius;

– perduotų antspaudų kiekį;

– inventorizacijos duomenis;

– kitą informaciją.

 

Prie dokumentų perdavimo–priėmimo akto patartina pridėti kasoje esančių piniginių lėšų inventorizacijos aktą, paskutinės atliktos inventorizacijos rezultatus, paskutinio audito duomenis (jeigu auditas buvo atliktas), turto ir nuosavybės sąskaitų likučių suvestinę lentelę, sintetinės ir analitinės apskaitos duomenų sutikrinimo aktą, nebalansinių sąskaitų suvestinę lentelę, įmonės archyve ir buhalterijoje saugomų bylų būklės aktą.

Jeigu perduodant dokumentus paaiškėja, kad yra ne visi dokumentai, tai būtinai turi būti nurodyta darbų perdavimo–priėmimo akte.

Aktas sudaromas trimis egzemplioriais: vienas paliekamas įmonėje, antras perduodamas naujam ATA, trečias atiduodamas išeinančiam vyr. buhalteriui.

Jei išeinantis vyr. buhalteris turi pastabų, jis gali įrašyti jas į darbų perdavimo–priėmimo aktą.

Vadovaujantis Juridinio asmens pranešimo apie jo registravimo duomenų Mokesčių mokėtojų registre papildymą (pakeitimą) ir šių duomenų papildymą (pakeitimą) mokesčių administratoriaus iniciatyva taisyklių, patvirtintų VMI prie LR finansų ministerijos viršininko 2004 12 15 įsakymu Nr. 189 (VMI prie LR FM viršininko 2017 m. lapkričio 14 d. įsakymo Nr. VA-96  redakcija), 7 punktu, mokesčių mokėtojas Taisyklių nustatyta tvarka užpildytą pranešimo formą turi pateikti elektroniniu būdu per Mano VMI per 5 darbo dienas po duomenų pasikeitimo dienos.

Pavyzdys

Pasikeitė mokesčių mokėtojo apskaitą tvarkančio asmens duomenys: iš darbo atleidus mokesčių mokėtojo buhalterį, sutartis dėl mokesčių mokėtojo apskaitos tvarkymo pasirašyta su apskaitos paslaugas teikiančiu juridiniu asmeniu.

Norėdamas įregistruoti duomenų pakeitimą Juridinių asmenų registre, mokesčių mokėtojas pateikia FR0791 formą ir joje užpildo: 1 laukelį „Mokesčių mokėtojo identifikacinis numeris (kodas)“, 2 laukelį „Mokesčių mokėtojo pavadinimas“ ir 3 laukelį „Užpildymo data“, o 4 laukelyje „Registracijos Nr.“ įrašo registracijos numerį pagal mokesčių mokėtojo nustatytą dokumentų registravimo tvarką.

Viename iš FR0791 formos 8 dalies „Asmenų duomenys“ blokų mokesčių mokėtojas „X“ ženklu pažymi 8.1 laukelį „Apskaitą tvarkantis asmuo“, 8.4 laukelyje „Įrašo tipas*“ nurodo įrašo tipą „L“ ir 8.5 laukelyje „Duomenų pakeitimo data“ – apskaitą tvarkiusio asmens atleidimo datą. 8.6 laukelyje „Identifikacinis numeris (kodas)“ ir 8.7 laukelyje „Vardas, pavardė arba pavadinimas“ atitinkamai įrašo atleidžiamo asmens identifikacinį numerį (kodą), vardą ir pavardę.

Antrame iš FR0791 formos 8 dalies „Asmenų duomenys“ blokų mokesčių mokėtojas „X“ ženklu pažymi 8.1 laukelį „Apskaitą tvarkantis asmuo“, 8.4 laukelyje „Įrašo tipas*“ nurodo įrašo tipą „N“ ir 8.5 laukelyje „Duomenų pakeitimo data“ – naujai registruojamų apskaitą tvarkančio juridinio asmens duomenų įsigaliojimo datą. 8.6 laukelyje „Identifikacinis numeris (kodas)“ ir 8.7 laukelyje „Vardas, pavardė arba pavadinimas“ nurodo apskaitos paslaugas teikiančio juridinio asmens identifikacinį numerį (kodą) ir pavadinimą.

Trečiame iš FR0791 formos 8 dalies „Asmenų duomenys“ blokų mokesčių mokėtojas „X“ ženklu pažymi 8.2 laukelį „Apskaitą tvarkantis įgaliotas asmuo“, 8.4 laukelyje „Įrašo tipas*“ nurodo įrašo tipą „N“ ir 8.5 laukelyje „Duomenų pakeitimo data“ – naujai registruojamo apskaitą tvarkančio įgalioto asmens duomenų įsigaliojimo datą, o 8.6 laukelyje „Identifikacinis numeris (kodas)“ ir 8.7 laukelyje „Vardas, pavardė arba pavadinimas“ atitinkamai įrašo to asmens identifikacinį numerį (kodą), vardą ir pavardę.

Apie vyr. buhalterio pasikeitimą įmonė gali informuoti pagrindinius savo partnerius, taip pat visus įmonės padalinius (jeigu tokių turi).


Šaltinis: savaitraštis „Buhalterija“

***

 ANTROJO METŲ KETVIRČIO PAGRINDINIAI BUHALTERIO DARBAI: Nors pirmąjį metų ketvirtį buhalteriai atliko nemažai darbų, antrąjį ketvirtį taip pat teks daug nuveikti. Apžvelkime svarbiausius buhalterio darbus. Išsamiau apie tai skaitykite ČIA

***

 Vienkartinių išmokų įskaitymas į vidutinį darbo užmokestį. Išsamiau apie tai skaitykite ČIA

***

 Neatsakinga valdžia atsakomybę perkelia ant įmonių pečių. Laikas ruoštis pavojingiems netikėtumams! Išsamiau apie tai skaitykite ČIA

 ***

 Buhalterių pareigų ir atsakomybės pokyčiai nuo gegužės 1 d. Ar įmanoma jiems pasirengti? Išsamiau apie tai skaitykite ČIA

***

 BUHALTERINĖS APSKAITOS REFORMA – rimtas išbandymas apskaitos darbuotojams. KĄ DABAR DARYTI? Išsamiau apie tai skaitykite ČIA

***

 Buhalterio pareiga ir galimybė reikalauti DAUGIAU INFORMACIJOS Išsamiau apie tai skaitykite ČIA



   

Kviečiame visus buhalterius į „Pačiolio“ didįjį seminarą „NAUJOJO FINANSINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO REIKALAVIMŲ PRAKTINIS ĮGYVENDINIMAS. Kiti aktualūs apskaitos ir mokesčių klausimai“

Daugiau informacijos.
 SPAUSKITE ČIA


Norėdami užsiprenumeruoti savaitraštį „Buhalterija“. Spauskite ČIA



Šio numerio temos:
– Nuo telegrafo iki interneto. O kas toliau?;
– FIFO monopolio pabaiga;
– Skelbiama finansinių ataskaitų kokybės stebėsenos pradžia;
– Darbuotojų, buvusių prastovoje dėl ekstremaliosios situacijos, kasmetinių atostogų trukmės nustatymas;
– Tarptautinėms bendrovėms gali kilti sunkumų teikiant finansines ataskaitas;
– UAB „Pačiolis“ specialistų konsultacijos;
– VDI specialistų konsultacijos;
– Per savaitę priimtų svarbiausių naujų norminių aktų ir jų pakeitimų apžvalga;
– Kaip taupyti ir kur dėti santaupas neramiais laikais?;
– 6 iš 10 vaikų susiduria su grėsmėmis internete – kaip apie tai kalbėtis su atžalomis;
– Dirbantieji nuotoliu uždirba daugiau ir užsitikrina geresnę gyvenimo ir darbo pusiausvyrą;
– Pasikartokime: kaip apsaugoti asmeninius duomenis?;
– Įgūdžiai, kurių galite įgyti per šešis mėnesius;
– Ketinate aktyviau sportuoti? Patarimai, ką naudinga turėti namų vaistinėlėje;
– Mokesčių kalendorius.
 

Savaitraštis „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga“ 2022 05 10

                                                                                                   SUTARTIMI PRISIIMTŲ ĮSIPAREIGOJIMŲ VYKDYMAS PASIKEITUS APLINKYBĖMS


Vaidotas Dauskurdas
UAB „Pačiolis“ teisininkas


 
                
Civilinis kodeksas (CK), įtvirtindamas asmenims galimybę laisvai sudaryti sutartis ir jomis nustatyti tarpusavio teises ir pareigas (CK 6.156 str. 1 d.), taip pat nurodo, kad teisėtai sudaryta ir galiojanti sutartis jos šalims turi įstatymo galią. Be to, sutarties šalys privalo vykdyti sutartį tinkamai ir sąžiningai (CK 6.200 str.). Būtent šios kodekso nuostatos atskleidžia esminį sutarčių teisės principą – šalys turi teisę prisiimti viena kitai nustatytus įsipareigojimus, o juos prisiėmusi, privalo užtikrinti šių įsipareigojimų įgyvendinimą. Pagrindinis dokumentas, kuriuo fiksuojami šalių tarpusavio įsipareigojimai ir pagal kurį kiekviena iš šalių turi teisę reikalauti, kad kita vykdytų savo prievoles, – tinkamai sudaryta sutartis.

Vis dėlto pasitaiko atvejų, kad po sutarties sudarymo, ypač pasikeitus rinkos sąlygoms, mokestiniam reglamentavimui ar, kaip buvo pastaruoju laikotarpiu, – dėl užkrečiamųjų ligų pavojaus nustačius komercinės veiklos apribojimus, gali susiklostyti situacija, kad anksčiau sudarytų sutarčių vykdymas jose nustatytomis sąlygomis tampa iš esmės nenaudingas vienai iš sutarties šalių. Tokie pasikeitimai ypač aktualūs, kai kalbama apie bendradarbiavimą ilgalaikių sutarčių pagrindu. Suprantama, jeigu pasikeitusios aplinkybės neigiamą įtaką daro abiejų sutarties šalių interesams, bendru sutarimu jos gali ganėtinai nesunkiai sutarti dėl sutarties sąlygų pakeitimo, susitarimo pakoregavimo ar sutarties nutraukimo. Tačiau tais atvejais, kai tam tikrus neigiamus padarinius pajus tik viena iš sutarties šalių, kita šalis gali nesutikti keisti sutarties sąlygų, o sutarties nutraukimas gali reikšti papildomas ir nenumatytas išlaidas (delspinigiai ir baudos, kitos šalies patirtų nuostolių atlyginimas ir pan.), kurias tektų sumokėti kitai šaliai. Tokios išmokos kai kada gali būti finansiškai skaudesnės nei tolesnis sutarties vykdymas nepalankiomis pasikeitusiomis sąlygomis. Štai kodėl tai įvertinusios šalys, kurios patiria tam tikrų nuostolių iš sutartinių įsipareigojimų vykdymo, neretai nusprendžia tęsti sutarties vykdymą net ir tais atvejais, kai dėl pasikeitusių aplinkybių tai joms tampa finansiškai nuostolinga.

Nepaisant esminės nuostatos, kad šalys turi vykyti sudarytą sutartį ir negali vienašališkai jos keisti, CK vis dėlto įtvirtina vienai iš šalių teisę ir galimybę inicijuoti derybas dėl sutarties sąlygų pakeitimo, jeigu iš esmės pasikeitė su sutarties vykdymu susijusios aplinkybės. Tai aptariama CK 6.204 straipsnyje, kurio pirmoji dalis atkartoja esminį principą dėl privalomumo vykdyti įsipareigojimus: jeigu įvykdyti sutartį vienai šaliai tampa sudėtingiau negu kitai šaliai, šalis privalo vykdyti sutartį. Kadangi vykdant sutartį galimi itin dideli sunkumai, dėl kurių besąlygiškas šios nuostatos vykdymas galėtų reikšti protingumo, sąžiningumo ir teisingumo principų, sutarties šalių interesų pusiausvyros pažeidimą, laikoma, kad įsipareigojimas vykdyti sutartį nėra absoliutus ir galimos jo išimtys, kurias nustato kitos minėto CK straipsnio dalys. Kitaip tariant, įstatymas įtvirtina tam tikrus atvejus, kai viena iš sutarties šalių gali inicijuoti sutarties keitimą.

Vertinant CK 6.204 str. 2 dalies nuostatas ir atsižvelgus į teismų praktikoje suformuotas tam tikras taisykles, galima apibendrinti, kad pareigos vykdyti sudarytą sutartį išimtis galima ne bet kada, o tik esant tokioms aplinkybėms:

1) atsiradęs sutarties vykdymo suvaržymas (vykdymo pasunkėjimas) turi būti esminis, t. y. toks, kad juo būtų pažeidžiama šalių interesų pusiausvyra, todėl reikalavimas įvykdyti sutartį tokiomis aplinkybėmis prieštarautų sąžiningumo, protingumo ir teisingumo principams;
2) vykdymo suvaržymo aplinkybės gali turėti įtakos sutarties vykdymo išlaidoms arba įvykdymo, kurį gauna kita šalis, vertės sumažėjimui;
3) atsiradusios sutarties suvaržymo aplinkybės turi iš esmės keisti sutarties vykdymo sąlygas, t. y. susiklosto situacija, kad šalis, jeigu jas būtų žinojusi sudarydama sutartį, jos nebūtų sudariusi arba būtų sudariusi visiškai kitokiomis sąlygomis;
4) kad būtų pripažintos esminiu sutarties vykdymo varžymu, aplinkybės turi ne tik iš esmės sunkinti sutarties vykdymą, bet ir atitikti CK 6.204 str. 2 dalyje įtvirtintus kriterijus:

(i) tos aplinkybės atsiranda arba nukentėjusiai šaliai tampa žinomos po sutarties sudarymo;
(ii) tų aplinkybių nukentėjusi šalis sutarties sudarymo momentu negalėjo protingai numatyti;
(iii) tų aplinkybių nukentėjusi šalis negali kontroliuoti;
(iv) nukentėjusi šalis nebuvo prisiėmusi tų aplinkybių atsiradimo rizikos.
 
Įvertinant nurodytus kriterijus, galima pastebėti, kad atsiradus nenumatytoms aplinkybėms, kurios vienai iš šalių apsunkina sutartimi prisiimtų įsipareigojimų vykdymą, tokia suinteresuota šalis gali pasiūlyti kitai šaliai pradėti derybas dėl sutarties sąlygų pakeitimo. Tokių derybų tikslas – pakeisti sutartį taip, kad ši atitiktų pasikeitusias aplinkybes ir būtų atkurta šalių interesų pusiausvyra. Suprantama, prašymas pradėti derybas turi būti argumentuotas: nurodomos konkrečios aplinkybės, kurios apsunkina sutarties vykdymą, ir jų įtaka sutarties vykdymui. Kreipdamasi į kitą sutarties šalį su prašymu keisti sutarties sąlygas, sutarties šalis turėtų nurodyti faktines aplinkybes, kuriomis būtų pagrįsta, kad susidarė situacija, atitinkanti CK nurodytus kriterijus. Vadovaujantis Lietuvos Aukščiausiojo Teismo formuojama teismų praktika, laikytina, kad CK 6.204 straipsnyje aptariamos išimtinės, sutartinių įsipareigojimų vykdymą iš esmės apsunkinančios aplinkybės. Sutarties vykdymo suvaržymu laikomos aplinkybės, kurios iš esmės pakeičia sutartinių prievolių pusiausvyrą. Pažymėtina, kad esminį sutarties vykdymą suvaržančios aplinkybės gali būti konstatuojamos tik tokiu atveju, jeigu jos atitinka CK 6.204 str. 2 d. 1–4 punktuose nurodytus kriterijus. Kitaip tariant, peržiūrėti ir atitinkamai koreguoti sutartį (jos dalį) galima tik tuo atveju, kai esminį sutarties vykdymo suvaržymą lemia po sutarties sudarymo atsiradusios aplinkybės, atitinkančios visus keturis CK 6.204 str. 2 dalyje numatytus kriterijus.

Jeigu šalims nepavyksta susitarti dėl sutarties pakeitimo arba kita šalis per protingą terminą apskritai neatsako į prašymą pradėti derybas, bet kuri šalis gali kreiptis į teismą ir pareikšti vieną iš dviejų reikalavimų: arba nutraukti, arba pakeisti sutartį (CK6.204 str. 3 d.). Teismas, patenkinęs prašymą nutraukti sutartį, turi nurodyti jos nutraukimo datą ir sąlygas, o sutarties pakeitimo atveju gali taip pakeisti tam tikras jos sąlygas (pavyzdžiui, jos kainą, palūkanas ir pan.), kad būtų atkurta šalių interesų pusiausvyra. Teismui atmetus suinteresuotos šalies reikalavimus, sutartis turėtų būti vykdoma tokiomis sąlygomis, kokios yra nustatytos.
 
Aptartas CK 6.204 straipsnyje įtvirtintas reglamentavimas atskleidžia siekį, kad būtų išsaugoti sutartiniai santykiai, vienai sutarties šaliai nebegalint vykdyti prisiimtų įsipareigojimų pirminėmis sutarties sąlygomis dėl aplinkybių, atsiradusių ne dėl jos kaltės. Jeigu esant tokioms aplinkybėms kita sutarties šalis atsisako sutartį pakeisti, tai gali padaryti teismas. Be to, teismas turi teisę nutraukti sutartį pagal teismo sprendime, o ne sutartyje nustatytas sąlygas.
 

– Nuo gegužės 1 dienos – naujos registravimosi PVM mokėtoju taisyklės (2);
– Atšaukta ekstremalioji situacija: ką reikia žinoti apie ligos išmokas;
– Darbuotojas palieka įmonę: kaip išvengti informacijos nutekinimo;
– Vaiko priežiūros atostogų metu – galimybė papildomai užsidirbti;
– UAB „Pačiolis“ specialistų konsultacijos;
– VDI specialistų konsultacijos;
– VMI raštai;
– Per savaitę priimtų svarbiausių naujų norminių aktų ir jų pakeitimų apžvalga;
– Įvykus nelaimingam atsitikimui darbe, gali būti taikoma baudžiamoji atsakomybė;
– Viena didžiausių PVM grobstymo ir pinigų plovimo bylų perduota į teismą – VALSTYBĖS BIUDŽETAS PRARADO NET 13 MLN. EURŲ;
– Kas priklauso norint įsigyti ar išsinuomoti būstą?;
– Nuo metų vidurio didės pensijos;
– Mitai apie odos apsaugą;
– 2022 metų gegužės mėn. mokesčių sumokėjimo, deklaravimo ir kitų prievolių kalendorius.
Periodas Kaina (Eur) Kiekis Pasirinkite
2022 metų II pusmečio prenumerata, (liepa – gruodis). 79
2022 metų II pusmečio prenumerata, (liepa – gruodis). 55